שיקום על שתלים

משפט שכול מטופל שלי שומע הוא: "שתלים לא מחליפים שיניים! שתלים מחליפים שיניים חסרות".

הטכנולוגית ברפואת שיניים נתנה לנו את השתלים והיכולת לשקמם, כיום זאת האפשרות הטובה ביותר ברפואת השיניים ללא פגיעה בשיניים טבעיות ו״לקבל חזרה״ שיניים שאבדו.
שתל יכול להחליף שן אחת שחסרה, כאשר חסרות מספר שיניים או לסת שלמה חסרת שיניים, לא חייבים שתל במקום כל שן.

אם חסרות, למשל, 6 שיניים בלסת – לא יושתלו 6 שתלים. נחליט על השתלת שתלים במקום 6 השיניים החסרות בפיזור בלסת בצורה כזו שתבטיח תפקוד נכון, חלוקת כוחות, שרידות ויכולת תחזוקה לאורך זמן.

תותבת על גבי שתלים

אם חסרות מספר שיניים בלסת אחת באזורים שונים בין שיניים בריאות, ניתן לבצע מעט שתלים שיאחזו ויתמכו בתותבת נשלפת שעד כה לא הייתה יציבה והפעילה כוחות לא רצויים על השיניים הבריאות וכך גרמה עם השנים לעקירתן.

תותבות שלמות (נשלפות) הנתמכות בחניכיים, מטופלים רבים חווים את התופעות אופיינות כמו חוסר נוחות, פצעי לחץ, חוסר יציבות, בעיות בדיבור וכדומה. הסיבה לכך היא שינוי תמידי בצורת החניכיים עקב החוסר בשיניים. במשך הזמן עצם הלסת נספגת באופן טבעי והחניכיים מתכווצות, וכך תותבת שהותאמה לפני מספר שנים לא תתאים היום.

בלסת העליונה התותבת נאחזת בזכות ואקום שנוצר עם החך ומטופלים רבים מתלוננים על איבוד תחושת הטעם, בנוסף מטופלים רבים עם רפלקס הקאה מוגבר נהנים בשיקום על שתלים משחרור הכיסוי שעל החך שכן אין בו צורך יותר כגורם לאחיזת התותבת.

בלסת תחתונה ספיגת הרכס מקשה פעמים רבות על יכולת התותבת להיות יציבה ואחוזה ברכס.

במקרים אלו ניתן לבצע שיקום על גבי שתלים. השתלת 2-6 שתלים בלסת תאפשר יציבות לתותבת. התותבת תשב על השתלים על ידי מחברים מיוחדים, או על ידי בר מתכתי, האחיזה בשתלים תבלום את תהליך ספיגת העצם בזכות חלוקת העומסים על גביהם והפחתת העומס על החניכיים, בכך תמנע תופעות של אי-נוחות.

יתרונות התותבת על גבי שתלים:

  • התותבת יציבה ואינה מתנדנדת
  • תחושת ביטחון הן בדיבור והן בלעיסה
  • קלות בשליפת התותבת לצרכי ניקוי
  • אין צורך בשימוש במשחות ודבקים להצמדת התותבת
  • יתרון להחלפת תותבת בלסת העליונה: בעת ביצוע תותבת עליונה נתמכת שתלים מתאפשר ויתור על החך המלאכותי הנדרש בתותבת נתמכת חניכיים, כך שהתותבת נראית כגשר, מאפשרת חופשיות ללשון ומחזירה את חוש הטעם.